Konferencja - Dialogi profilaktyczne

W dniach 16-17 kwietnia 2012 roku odbyła się pierwsza konferencja z cyklu DIALOGI PROFILAKTYCZNE skierowana do nauczycieli, pedagogów i psychologów szkolnych pt.  CHRONIĄCA ROLA WIĘZI DOROSŁY – DZIECKO, MOŻLIWOŚCI I OGRANICZENIA WE WSPÓŁCZESNEJ PROFILAKTYCE

Organizatorzy konferencji:
Marzena Paszkot - Pełnomocnik Prezydenta Miasta Krakowa ds. Rodziny i Polityki Społecznej
Miejskie Centrum Profilaktyki Uzależnień w Krakowie

 Patronat honorowy:
Jacek Majchrowski Prezydent Miasta Krakowa
Bogusław Kośmider Przewodniczący Rady Miasta Krakowa

W konferencji wzięło udział 157 osób.

 W pierwszym dniu konferencji wysłuchaliśmy następujących wykładów:

  • Rola współczesnej rodziny w budowaniu więzi – doc. dr Teresa Olearczyk - Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego,
  • Więź chroniąca, więź szkodząca – dr Maciej Pilecki, Klinika Psychiatrii Dzieci i Młodzieży Katedry Psychiatrii Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego,  
  • Rozwojowe ujęcie więzi dorosły – dziecko – mgr Tomasz Wojciechowski – psycholog, licencjonowany trener PTP,
  • Rola więzi w zapobieganiu rozwojowi uzależnienia – mgr Jolanta Ryniak – psycholog kliniczny, psychoterapeuta, superwizor i specjalista psychoterapii uzależnień,
  • Teorie więzi w profilaktyce społecznej – dr Justyna Kusztal - Zakład Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji Uniwersytetu Jagiellońskiego,
  • Więź w sieci – dr Joanna Fryt, Katedra Psychologii Uniwersytetu Pedagogicznego,
  • Więź jako czynnik chroniący w profilaktyce zachowań ryzykownych w kontekście procesu resilience. Implikacje praktyczne - dr Małgorzata Michel, Zakład Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji Uniwersytetu Jagiellońskiego,
  • Rola więzi nauczyciel – uczeń –  mgr Małgorzata Niewodowska - Poradnia Psychologiczno –   Pedagogiczna w Krakowie.

Po części wykładowej odbyły się spotkania dyskusyjne w dwóch grupach, mające na celu wypracowanie dobrych praktyk do realizacji na gruncie szkolnym.

 

W drugim dniu odbyły się zajęcia szkoleniowe nt:

  •  Jak po swoich emocjach rozpoznać, co dzieje się z uczniem – mgr Monika Borkowska – Żebrowska i Karolina Sikora  - przedst. MCPU,
  • Superwizja dla nauczycieli – mgr Tomasz Wojciechowski – psycholog, licencjonowany trener PTP, Prezes Fundacji FALOCHRON,
  • Rozpoznanie uczniów z problemami z więzią – mgr Piotr Kasprzak – psycholog, trener,
  • Oswoić znaczy stworzyć więzi - powiedział Lisek do Małego Księcia. Zdolność budowania relacji opartej na więzi - dr Małgorzata Michel, Akademia Edukacji i Profilaktyki APERTI,
  • Asertywność w  relacji – więzi -  mgr Katarzyna Stolarczyk- Grega i mgr Marzena Jaźwiec,
  • Jak po swoich emocjach rozpoznać, co dzieje się z uczniem – mgr Karolina Sikora i mgr Cezary Barański.